اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 33979
1399/09/27 - 01:51
تولید «ریه‌های کوچک» آزمایشگاهی برای درک بهتر بیماری COVID-19

گروهی از دانشمندان کره جنوبی و انگلیس با تولید "ریه‌های کوچک" از بافت اهدایی در بیمارستان کمبریج، به یافته‌های جدیدی در مورد چگونگی بیمار شدن و آسیب دیدن ریه‌ها توسط کووید-۱۹ دست یافتند.

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، محققان این مطالعه، در مقاله خود در ژورنال Cell Stem Cell ، جزئیات مکانیسم زمینه ای عفونت SARS-CoV-2 و پاسخ ایمنی ذاتی اولیه در ریه ها را توضیح دادند.

تا به امروز ، بیش از 40 میلیون مورد COVID-19 و تقریباً 1.13 میلیون مرگ در سراسر جهان وجود داشته است. بافتهای اصلی هدف SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، خصوصاً در بیمارانی که به ذات الریه مبتلا می شوند ، به نظر می رسد آلوئول - کیسه های هوای ریز در ریه ها هستند که اکسیژن تنفسی را گرفته و با دی اکسید کربن عوض می کنند.

برای درک بهتر چگونگی آلودگی SARS-CoV-2 به ریه ها و ایجاد بیماری ، تیمی از دانشمندان از انگلستان و کره جنوبی به ارگانوئیدها روی آوردند - "اندام های کوچک" که در سه بعد رشد می کنند تا رفتار بافت و اندام را تقلید کنند.

این تیم با استفاده از بافت اهدایی به بانکهای بافتی در بیمارستان سلطنتی NHS Foundation Trust و بیمارستان آدنبروک ، دانشگاه کمبریج NHS Foundations Trust ، انگلیس و بیمارستان دانشگاه ملی سئول برای استخراج نوعی سلول ریه شناخته شده به عنوان سلولهای شبیه آلوئولار ریه نوع 2 انسان است.  با برنامه ریزی مجدد این سلول ها به مرحله "سلول بنیادی" اولیه خود ، آنها قادر به رشد ساختارهای سه بعدی آلوئولار مانند خود-سازمان دهنده بودند که رفتار اصلی بافت ریه را تقلید می کنند.

دکتر جو هیون لی ، نویسنده ارشد همکار و رهبر گروه در موسسه سلول های بنیادی Wellcome-MRC کمبریج، دانشگاه کمبریج ، گفت: رویکرد ما این امکان را به ما داده است که بتوانیم مدلهای سه بعدی از بافت اصلی ریه - به تعبیری "مینی ریه ها" را در آزمایشگاه پرورش دهیم و بررسی کنیم چه اتفاقی می افتد که آنها آلوده شوند.

 

دکتر یانگ سئوک در این زمینه می گوید: "بر اساس مدل به دست آمده ما می توانیم بسیاری از سوالات اصلی بی پاسخ، از جمله درک حساسیت ژنتیکی به SARS-CoV-2، ارزیابی عفونت نسبی جهش های ویروسی و آشکار سازی روند آسیب ویروس در سلول های آلوئولار انسان را حل کنیم. از همه مهمتر، این فرصت را برای ایجاد و غربالگری عوامل درمانی بالقوه در برابر عفونت SARS-CoV-2 را فراهم می کند."

 دکتر لی افزود: "ما امیدواریم که با استفاده از تکنیک خود بتوانیم این مدلهای سه بعدی را از سلولهای بیمارانی که به ویژه در معرض عفونت هستند مانند افراد مسن یا افراد مبتلا ، رشد دهیم و بفهمیم چه بر سر بافت آنها آمده است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved